Bij veel bedrijven en banen is het logisch dat werknemers een telefoon van de baas krijgen, vaak gaat het dan om kantoorbanen en hogere posities. Toch kan het lastig zijn om een grens te bepalen van wie wel en wie geen telefoon krijgen van het bedrijf. Werknemers omarmen het vaak met veel plezier, maar wat zij zich niet altijd realiseren is dat er ook een keerzijde zit aan het hebben van een eigen smartphone van de baas. Lees snel verder wat goede afwegingen zijn voor jou als werkgever om je mensen wel of geen telefoon te geven.
Bij twijfel? Doen!
We leven nu eenmaal in het digitale tijdperk, dus hierin meegaan als bedrijf is zeer belangrijk. Ook wanneer mensen primair niet een telefoon van de zaak nodig lijken te hebben, is het aan te raden het wel te overwegen. Een iPhone kopen met abonnement is tegenwoordig als werkgever erg goed te doen, en werknemers zullen het zeer waarderen. Zeker wanneer het een telefoon is van goede kwaliteit zoals een iPhone 16. Naast dat het goodwill oplevert bij werknemers en je hen het gevoel geeft dat ze ertoe doen, is het voor communicatie ook heel handig. Vaak worden roosters, mededelingen en agenda-afspraken via de telefoon gecommuniceerd. Als werkgever kun je niet verwachten dat iemand hiervoor privé-nummers en privé e-mailadressen gebruikt. De scheiding tussen werk en privé raakt daarmee al snel zoek. Het is dan ook goed om hier oog voor te houden en mensen te faciliteren in het houden van een gezonde balans.
De verantwoordelijkheid
Maar niets is voor niks. Wanneer jij je werknemers voorziet van een goed toestel, is het wel goed om de grenzen en verantwoordelijkheden vooraf aan te geven. Geef aan hoeveel data er gebruikt kan worden en of er eventueel ook privé gebruik van gemaakt mag worden. Je kan hiermee ook voor een tussenweg kiezen door bijvoorbeeld aan te geven dat mensen wel het toestel mogen gebruiken, maar dan in combinatie met een e-sim bijvoorbeeld. Wanneer je daarnaast mensen een toestel geeft, mag je ook verwachten dat ze (op normale tijden dagen) goed bereikbaar zijn en ook adequaat reageren. Je hebt hier tenslotte in geïnvesteerd, dus een redelijk snelle reactie binnen kantooruren is dan ook het minste wat ze kunnen doen. Uiteraard wel altijd binnen het redelijke.
Kortom, bij twijfel is het aan te raden je werknemers van een werktelefoon en een bijbehorend nummer te voorzien. Zaken als een laptop en tablet zijn niet altijd nodig, maar een smartphone is wel vaak al snel van meerwaarde. Zie het ook als een extra arbeidsvoorwaarde voor je werknemers, want zeker wanneer het een kwalitatief goed toestel is dan zullen ze dit zeer waarderen. Maar je mag er vervolgens ook wel iets voor terugverwachten, bijvoorbeeld een goede bereikbaarheid. En vergeet niet dat je ook de kosten nog kan aftrekken bij de Belastingdienst ten tijde van de belastingaangifte, daarmee wordt het voor jou als werkgever ook nog eens fiscaal aantrekkelijk. Dus ook hier geldt; bij twijfel gewoon lekker doen!