Er worden heel wat beurzen georganiseerd in Nederland. Beurzen voor particulieren maar ook voor zakenlieden. Beurzen met een specifiek thema, of een beurs waar de bedrijven uit een bepaalde plaats of regio zich presenteren. Reisbeurzen zijn vaak populair omdat mensen er inspiratie op kunnen doen voor hun volgende vakantie. Als bedrijf kun je deelnemen aan een beurs, maar voordat je je aanmeldt is het belangrijk om je af te vragen wat de voordelen voor jou zijn.
Past de beurs bij jouw bedrijf?
Voordat je een stand huurt voor deelname aan een beurs en een loper op maat met bedrijfslogo gaat bestellen voor je stand, vraag je je eerst af of dit een beurs is waar jouw doelgroep op af komt. Heb je een rijwielzaak dan kun je deelnemen aan een beurs die is gericht op vrije tijd en vakantie, hier is zeker een link mee te leggen. Maar als je cosmetica verkoopt is dat verband er veel minder. Een stand huren op een beurs is niet goedkoop. Dit moet je dus zeker niet doen als je vooraf niet het idee hebt dat je er daadwerkelijk wat mee opschiet. Laat je dan ook zeker niet overhalen door de organisatie die altijd wel redenen kan bedenken, zeker als de aanmeldingen niet met tientallen tegelijk binnenstromen. Behalve de kosten voor stand huur zijn er namelijk nog meer kosten. Je stand moet worden ‘aangekleed’ en de stand moet worden bemand, wat misschien wel betekent dat je je zaak een paar dagen moet sluiten of dat je extra personeel in moet zetten.
De aankleding van je stand
Op de vloer van een beurslocatie wordt meestal speciaal projecttapijt gelegd. Je kunt voor de omgeving rond jouw stand beurstapijt laten bedrukken met je logo als je extra indruk wilt maken. Daarnaast is het aan te raden om te investeren in giveaways en wellicht ook presentjes met een wat hogere waarde voor bezoekers die een aankoop doen of een order plaatsen. Je kunt denken aan de standaard dingen zoals balpennen, aanstekers, stickers voor de kinderen, petjes of linnen tasjes. Voor bezoekers die je wat meer waardering wilt geven kun je wat duurdere cadeaus inslaan zoals een mooie pen in een geschenkdoosje of een thermomok. Bestel deze spullen op tijd, want de levering duurt uiteraard langer als je de spullen wilt laten personaliseren. Bestel ook niet te veel, want balpennen die tien jaar in het magazijn liggen schrijven vaak niet meer zo lekker.
Houd de aandacht vast
Bezoekers willen contact opnemen met een bedrijf en moeten daarvoor de juiste gegevens hebben. Die zet je dus op je gadgets. Je website adres, je telefoonnummer of, heel modern, een QR code waarmee iemand via zijn smartphone of tablet meteen naar je website kan surfen. Dat maakt de kans groter dat die bezoeker een klant wordt. En daar gaat het tenslotte om.


