Wat kan de casinomarkt ons leren over klantbehoud in de e-commerce branche?

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek – ook wel CBS – blijkt dat het aantal webshops in de eerste 3 maanden van 2025 zal gaan toenemen tot in totaal 100.935 winkels. Hiervan zijn meer dan 23 duizend webwinkels actief in de fashion branche, gevolgd door bijna 21 duizend online winkels in het algemeen assortiment. Wil je een succesvolle webshop beginnen, dan is het belangrijk om een goed plan te maken. 

Dat je jezelf weet te onderscheiden van de concurrentie is essentieel om in het aandachtsveld te vallen van je potentiële klant. Door de juiste USP’s en marketingkanalen in te zetten weet je jouw doelgroep te bereiken, waar wellicht een potentiële klant tussenzit. Binnen de casino industrie zijn er een hoop voorbeelden waarvan geleerd kan worden. Er zijn een aantal manieren die gebruikt worden om klanten te binden in de casinomarkt, die ook handig zijn in de e-commerce branche. Met name een casino zonder cruks biedt het gemak en eenvoud waar de klant in de e-commerce behoefte aan heeft, door anonimiteit en extra voordelen zoals bonussen of loyaliteitsprogramma’s aan te bieden.

Zorg dat je opvalt tussen al je concurrentie 

Alleen al in de eerste 3 maanden van 2025 neemt het aantal online winkels toe met 945 shops. Wanneer je over een heel jaar bij een constante groei doorberekend, kan je uitgaan van bijna 4 duizend extra webshops. Als je wilt dat jouw potentiële klant jou online kan vinden, is het belangrijk om op te vallen tussen alle verschillende aanbieders. Maar hoe doe je dat? Je kunt jouw webshop onderscheiden door bijvoorbeeld een origineel logo of opvallend kleurenpalet te gebruiken. Maar ook een krachtige slogan, behulpzame en goed toegankelijke klantenservice, aantrekkelijke aanbiedingen of een uniek assortiment kan het verschil maken. 

Customer journey binnen de e-commerce

Elke klant doorloopt bepaalde stappen om van bewustzijn van een bepaalde behoefte naar uiteindelijk levering en loyaliteit te gaan. Dit wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Er zijn in totaal vijf verschillende fases, bestaande uit bewustzijn, overweging, aankoop, levering en loyaliteit. Met name in de tweede fase, de overwegingsfase, kan de e-commerce leren van de casinomarkt. Maar liefst 8 op de 10 mensen die online winkelen doet namelijk onderzoek voordat er wordt besloten om over te gaan tot de daadwerkelijke aankoop. Prijsvergelijkingen, productbeschrijvingen en reviews kunnen jouw potentiële klant helpen om te kiezen voor jouw webshop in plaats van voor de concurrent. 

Met name de financiële voordelen en het gemak zijn essentieel 

Binnen de casinomarkt zijn er verschillende USP’s waarmee je de verschillende aanbieders kunt vergelijken. Een van de meest populaire kenmerken zijn de aantrekkelijke loyaliteitsprogramma’s en bonussen. Hierbij geldt: hoe aantrekkelijker de welkomst en wekelijkse bonussen zijn, hoe groter de kans is dat dat casino platform wordt gekozen. Webshops kunnen hiervan leren door al in de overwegingsfase zich te onderscheiden van de concurrent op basis van onder andere aantrekkelijke spaarprogramma’s. Ook kan je unieke voordelen bieden als een klant vaker bij jou koopt in plaats van bij de concurrent. 

Nog een belangrijke factor in de gokwereld is het gemak en eenvoud van het platform. Duurt het aanmaken van een account bijvoorbeeld te lang, dan is de kans groot dat er voor een andere aanbieder wordt gekozen. Met name casino’s zonder cruks vragen om zo min mogelijk persoonsgegevens, zodat het aantrekkelijk en snel is om je te registreren. Webshops kunnen deze bevinding integreren door zo min mogelijk te vragen naar overbodige persoonsgegevens. Daarnaast is het belangrijk dat de stappen na het winkelmandje beperkt zijn. 

Als klanten online gaan winkelen is vooral gemak en prijs doorslaggevend bij het bepalen om wel of niet ergens een product of dienst af te nemen. Dit is niet alleen het geval binnen de e-commerce, maar ook in de gokbranche. Opvallend in de gokbranche is dat aanbieders met veel aantrekkelijke financiële voordelen en waarbij het platform eenvoudig is, het goed doen. Online winkels kunnen hiervan leren door zich te onderscheiden op het gebied van prijs, klantenbinding en eenvoudig in het bestelproces. Door deze lessen van de casinobranche te integreren in jouw webshop, weet je je op een eenvoudige manier te onderscheiden van de vele concurrenten binnen de markt waarin je actief bent.

Foto van Terence
Terence

Ik ben Terence, een fervent schrijver van kantoorartikel- en bedrijfsreviews. Mijn passie voor het beoordelen van producten begon op jonge leeftijd, toen ik altijd op zoek was naar het beste potlood of de handigste notitieblokken. Na mijn studie Communicatie begon ik mijn carrière als freelance reviewer. Mijn doel is om anderen te helpen de juiste keuzes te maken door eerlijke en gedetailleerde beoordelingen te schrijven. Ik geniet ervan om nieuwe producten en bedrijven te ontdekken en mijn ervaringen te delen. Mijn schrijven is direct, informatief en bovenal nuttig voor wie op zoek is naar hoogwaardige kantoorbenodigdheden en -diensten.