Het retourproces van een bedrijf is een belangrijk onderdeel voor het tevreden houden van je klanten wanneer je producten verkoopt. Klanten verwachten niet alleen dat snel geleverd wordt, maar ook dat ze snel geholpen worden mocht er iets niet goed zijn en het product retour gestuurd wordt. Een goed werkend retourproces is dan ook belangrijker dan ooit, maar is voor veel bedrijven nog een punt waarop zeker gemoderniseerd kan worden. We gaan je vertellen hoe je dit kunt aanpakken! 

Automatisering van het retourproces

Een van de belangrijkste stappen als je het retourproces wilt optimaliseren, is het automatiseren van zoveel mogelijk stappen in het proces. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het retour formulier niet mee te zenden, maar online te laten invullen. Dit kan via een selfserviceportaal, waar klanten zelf hun retouren aanmelden. Er wordt op die manier automatisch een retourlabel aangemaakt en hier kunnen ze ook de reden van retouren selecteren. Daarna kunnen ze ook de status van hun retour online in de gaten houden. Zo zorg je ook dat de klantenservice minder belast wordt en het proces een stuk meer gestroomlijnd verloopt.

Inzicht krijgen in retouren

Het retourproces automatiseren kan ook als hulpmiddel ingezet worden om inzicht te krijgen in je retouren. Door deze gegevens te verzamelen kun je inzicht krijgen in bepaalde producten die bijvoorbeeld vaak geretourneerd worden en waarom. Zo kan het opvallen als er bijvoorbeeld een fabricagefout of verkeerde maatvoering is. Op deze manier kun je de kwaliteit van je producten verbeteren en zo ervoor zorgen dat er minder retour komt. Ook geeft het inzicht in je eigen verzendproces. Als er bijvoorbeeld vaak producten kapot aankomen bij klanten, moet je toch je verpakkingen gaan aanpassen en verbeteren.

Duurzaamheid in het retourproces

Naast een modern retourproces, hechten klanten ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Retouren hebben een extra impact op het milieu, omdat het opnieuw verzonden moet worden, opnieuw verpakt wordt en soms de producten weggegooid worden. Je kunt duurzaamheid in het retourproces verwerken door bijvoorbeeld te kiezen voor dozen of verzendzakken die opnieuw dicht gedaan kunnen worden. Zo kan de verzendverpakking gewoon hergebruikt worden. Ook door bijvoorbeeld te kiezen om te werken met bezorg- en ophaalpunten word je verzend- en retourproces al een stuk duurzamer. Probeer verder het retouren minder aantrekkelijk te maken door het niet gratis aan te bieden of door bijvoorbeeld kortingen te bieden voor toekomstige aankopen als er niet geretourneerd wordt.