In de laatste jaren bewijzen steeds meer bedrijven in Nederland dat winst en efficiëntie niet altijd de belangrijkste pijlers zijn. Werken vanuit een groen hart, met oog op duurzaamheid en focus op sociale betrokkenheid. Dat zijn kenmerken die steeds vaker spelen bij zowel kleine als grote bedrijven, waarvan een deel een zogeheten B Corp is.
Het Nederlandse Vertaalbureau Perfect is één van die bedrijven, een platform met professionele taalexperts en vertalers dat niet alleen mensen helpt, maar dat ook een steentje bij wil dragen aan een betere wereld door middel van betekenisvol ondernemen. Maar: wat betekent dit eigenlijk en waarom is dit zo interessant? En hoe draagt een commercieel bedrijf zoals Vertaalbureau Perfect bij aan een mooiere wereld?
Wat is een B Corp precies en wat zijn de eisen?
Om te weten waarom en hoe Vertaalbureau Perfect een B Corp is geworden, is het goed om te weten wat een B Corp precies is. Deze term duikt namelijk steeds vaker op in het dagelijks leven en hoewel het best zakelijk klinkt, zit er vooral iets heel moois achter. B Corp staat namelijk voor Benefit Corporation en betreft een internationaal erkend keurmerk voor bedrijven die hun focus niet alleen op winst hebben, maar die ook een positieve impact willen maken op mens, milieu én maatschappij. Het keurmerk is dus niet zomaar een duurzaam label, zoals je bij een biologisch of klimaatneutraal label ziet, maar gaat nog veel verder dan dat. Om een B Corp te zijn, moet je je als bedrijf namelijk laten toetsen waarbij je aan heel strenge eisen moet voldoen. Je mag je bedrijf dus niet zomaar een B Corp noemen.
Deze beoordeling gebeurt door de organisatie B Lab, een organisatie die wereldwijd verantwoordelijk is voor de toetsing en certificering van B Corps. Bij zo’n toetsing wordt gekeken naar vijf onderdelen van de onderneming: het bestuur (hoe wordt het bedrijf geleid?), de werknemers (is er een eerlijke rolverdeling en is er ruimte voor ontwikkeling?), gemeenschap (hoe draagt het bedrijf bij aan de lokale samenleving?), milieu (is er sprake van verduurzaming en wat is de ecologische voetafdruk?) en klanten (is er transparantie naar klanten toe?). Om een certificaat te krijgen, moet een bedrijf minstens 80 van de 200 punten halen. Het certificaat wordt vervolgens elke drie jaar opnieuw getoetst, waarbij de lat steeds hoger ligt. In Nederland vind je verschillende B Corps, waaronder Tony’s Chocolonely, Dopper, Yoni en Seepje. Ook Vertaalbureau Perfect mag zich hierbij rekenen.
Wens van Vertaalbureau Perfect: een betere en groenere wereld
Nu vraag je je misschien af hoe een vertaalbureau zoals Vertaalbureau Perfect aan zo’n certificaat komt. Want in hoeverre staat duurzaamheid of een ecologische voetafdruk centraal bij een dergelijk bedrijf? Je werkt immers vooral digitaal. Toch zagen de mensen van Vertaalbureau Perfect hierin juist diverse kansen om zowel klanten van vertalingen te voorzien als de wereld een beetje beter te maken. Hun missie gaat veel verder dan woorden, waarbij aandacht voor taal én voor de klant ontzettend belangrijk is. Inmiddels heeft Vertaalbureau Perfect al voor internationale betekenis gezorgd bij verschillende klanten, waaronder Universiteit Leiden, UMC Utrecht en Young Capital.
Hierbij krijgen non-profitorganisaties en organisaties die op een andere manier bijdragen aan een betere wereld standaard 5% korting op de vertaaldiensten van Vertaalbureau Perfect. Zo zorgt het vertaalbureau indirect ook voor maatschappelijke of ecologische verandering. Daarnaast zijn er nog andere manieren waarop het bedrijf maatschappelijk betrokken is, namelijk door bepaalde non-profitorganisaties vrijblijvend te helpen met hun diensten, waaronder de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Zokje.nl, een bedrijf dat wollen telefoonhoesjes verkoopt. Voor elke 250 verkochte hoesjes wordt er een waterput in Afrika gegraven. Kortom: dit vertaalbureau draagt op verschillende manieren bij aan een betere én groenere wereld.
Andere B Corp eisen waaraan Vertaalbureau Perfect voldoet
Bij Vertaalbureau Perfect draait het overigens niet alleen om het maken van foutloze zinnen en vlekkeloze grammatica voor (groene) klanten. Naast het aanbieden van kwalitatieve vertalingen wil het bedrijf ook bijdragen aan een wereld die eerlijker en mensgerichter is. Dat doet ze door goed te luisteren naar wat de klanten willen, door bewuster te ondernemen en door te werken met zelfsturende teams. De organisatie is namelijk gebouwd op het idee dat de beste ideeën ontstaan op plekken waar mensen de ruimte krijgen. Hierbij krijgt iedereen de vrijheid om talenten in te zetten, verantwoordelijkheid te nemen en eigen ideeën te delen. Het resultaat? Heel simpel: energie, motivatie en tevreden medewerkers, wat ook weer zorgt voor blijere klanten. Werkgeluk en maatschappelijke meerwaarde gaan écht hand in hand volgens Vertaalbureau Perfect.
Daarom is transparantie ook een heel belangrijk begrip binnen het bedrijf: niet alleen richting de werknemers, maar ook richting de klanten. Zo zijn alle cijfers van het bedrijf inzichtelijk, zodat je als klant precies weet hoe het gaat en wat er zoal speelt. Hierbij is er binnen het bedrijf ruimte om mee te denken en mag iedereen die er werkzaam is feedback geven. Hiermee vinkt Vertaalbureau Perfect onder andere het begrip ‘medewerkers’ en ‘klant’ af bij de certificering als B Corp, al naast ‘gemeenschap’ en ‘milieu’. Wat ook goed is om te weten, is dat economische overwegingen niet de doorslaggevende factor zijn binnen de organisatie. 20% van de winst van Vertaalbureau Perfect wordt bijvoorbeeld gebruikt voor een collectieve winstdeling en diverse duurzame doeleinden. Taal is misschien de basis, maar betekenis bieden is nog belangrijker voor het bedrijf.
Wat betekent dit voor jou als klant van Vertaalbureau Perfect?
Als je als consument of bedrijf op zoek bent naar een betrouwbaar vertaalbureau dat ook nog eens een steentje bijdraagt aan een betere wereld, dan zit je bij Vertaalbureau Perfect op de juiste plek. Hier profiteer je namelijk niet alleen van betrouwbare en snelle vertalingen, maar je draagt ook bij aan een positieve verandering. Omdat dit vertaalbureau op een betekenisvolle manier onderneemt, gaat een deel van de omzet dus naar duurzame en sociale projecten. Dat terwijl je daar zelf verder niet veel voor hoeft te doen. Voor veel mensen is dat een fijn idee. Wil je ook bijdragen aan een betere, groenere én maatschappelijk verantwoorde wereld en heb je vertalingen nodig? Kijk dan zeker eens bij Vertaalbureau Perfect.