De wereld van de marketing staat nooit stil en bedrijven zijn telkens op zoek naar nieuwe en effectieve manieren om hun merk sterker in de markt te zetten en langdurige relaties met klanten op te bouwen. Afgelopen jaren is er vooral veel ingezet op online marketing, zoals social media, maar de traditionele relatiegeschenken blijven ook een verrassend krachtig marketinginstrument. In 2025 zijn relatiegeschenken relevanter dan ooit. We gaan je vertellen waarom ze een essentieel onderdeel van je marketingstrategie moeten gaan zijn!

De impact van relatiegeschenken

In een tijdperk waarin bijna alle marketing online verloopt, kan juist het geven van een tastbaar relatiegeschenk verfrissend zijn. Relatiegeschenken hebben het voordeel dat ze fysiek aanwezig zijn bij de ontvanger, en als je bijvoorbeeld kiest voor een waterfles bedrukken, zal het ook een item zijn die vaak gebruikt wordt en zo een blijvende indruk achterlaat. Zo blijft je merk constant in het zicht en zorgt het voor een langdurige merkherinnering. Dit is online een stuk moeilijker te behalen. Daarnaast kun je ook het relatiegeschenk personaliseren. Klanten verwachten steeds vaker op maat gemaakte samenwerking. Dit kun je mooi doorvoeren in je relatiegeschenken. Door de geschenken te personaliseren met de naam van de ontvanger of een persoonlijke boodschap, laat je zien dat je aandacht persoonlijke besteedt aan je klanten. 

Duurzaamheid in relatiegeschenken

Er is ook een steeds groter groeiende aandacht voor duurzaamheid in de bedrijfsvoering van de meeste bedrijven. Het is dus belangrijk om deze lijn door te zetten in je gekozen relatiegeschenken. In 2025 zullen steeds meer bedrijven kiezen voor milieuvriendelijke en duurzame relatiegeschenken. Dit kunnen herbruikbare geschenken zijn zoals een waterfles, maar ook coole gadgets zoals een draagbare speaker van bamboe, passen perfect bij een duurzame keuze. Door te kiezen voor duurzame relatiegeschenken laat je zien dat je je als bedrijf inzet voor een betere wereld, wat juist de loyaliteit van klanten weer kan versterken. Kijk eens bij Van Helden wat voor leuke, originele en vooral duurzame mogelijkheden er allemaal zijn!

Meetbare resultaten

Maar hoe weet je nu of je relatiegeschenken hun taak voor het versterken van je marketing volbrengen? Het is tegenwoordig gelukkig een stuk makkelijker om hun impact te meten. Je kunt gebruik maken van technologie die je eraan koppelt, zoals QR-codes of een unieke kortingscode. Zo kun je als bedrijf bijhouden en meten hoe vaak een geschenk gebruikt wordt en welke acties het oplevert. Zo kun je meten of je marketingstrategie en keuze van relatiegeschenken hun doel bereiken en of je strategie eventueel aangepast moet worden.