Het verzenden van pakketjes kan soms duur uitpakken. Afhankelijk van factoren zoals afstand en zwaarte kunnen de kosten ontzettend oplopen. Aan deze twee factoren is echter vaak weinig te vervangen. Als een pakket internationaal moet worden verzonden, kan het niet op Nederlandse bodem blijven liggen en producten kunnen we ook niet zomaar lichter maken. Echter zijn er wel een aantal factoren waar je nog steeds invloed over kan uitoefenen. Een voorbeeld hiervan is het kiezen van de juiste maat doos maar ook het op opvulmateriaal kan bespaard worden, een aantal tips wordt hier uitgezet.

Het kiezen van een doos op maat

Wanneer je kiest voor een doos die goed om het pakket heen past, kan je potentieel geld besparen. Een frequent gemaakte fout in de industrie is om te grote dozen te kiezen bij het verzenden. Het probleem is dat je hierdoor eigenlijk een hoop lucht aan het verschepen bent wat meegaat met de doos. Ook kan het ertoe leiden dat je veel te veel opvul materiaal moet gebruiken. Met een doos op maat kan hier ontzettend op worden bespaard. Dit heeft te maken met het feit dat er minder luchtledige ruimte is en het totaalpakket hierdoor kleiner wordt, dit betekent dat er meer pakketten kunnen worden verscheept omdat er nieuwe ruimte is vrijgekomen.

De vermindering in vulmateriaal

Door een kleinere doos van Superdoos te gebruiken hoeft er ook geen groot volume aan vulmateriaal te worden gebruikt. Afhankelijk van wat er verscheept wordt is het niet eens nodig, bijvoorbeeld wanneer een voetbal moet worden verstuurd. Voor veel items kan het wel veiliger zijn om een dergelijk materiaal te gebruiken. Hierop kan echter ook worden gespaard, zoals oude kranten te gebruiken in plaats van speciaal gefabriceerd materiaal. Goedkopere opties zoals oude kranten of bubbeltjes wrap plastic kunnen vaak een soortgelijke uitkomst bieden.

De netheid van het eindproduct

Het hebben van een verpakking die netjes aansluit bij het product zorgt ook voor een groter idee van netheid voor de ontvangers. Aangezien het meehelpt bij de presentatie kan het ook invloed hebben op het imago van de verscheper. Dit heeft te maken met het feit dat verpakkingen die gebruiksvriendelijk zijn en het zo makkelijk mogelijk maken voor de ontvanger een beter beeld zullen opleveren. Wanneer iets grof verpakt zit met allerlei duct tape, en enorme hoeveelheden vulmateriaal zal het ook niet zo fijn zijn voor de ontvanger, want die moet dan zelf dit allemaal weer gaan opruimen en weggooien. Het hebben van een gestroomlijnde ervaring kan op deze manier een sleutel zijn naar goedkopere maar ook betere verpakkingen.