
Goed drukwerk bestaat uit verschillende elementen die samen een mooi geheel vormen. Hoewel dit allesbehalve een makkelijke opgave is, kun je bepaalde dingen toepassen die de effectiviteit van de folder, poster of visitekaartje van jouw bedrijf er echt laten uitspringen. Hieronder een aantal handvaten om vanaf nu strategische keuzes te maken.
Kleuren
Wist je dat kleuren vaak een specifieke emotie opwekken? Iets dat je natuurlijk ook kunt inzetten bij drukwerk. Zo is geel een kleur die zorgt voor energie en past bij vrolijke momenten (zoals een kortingsactie op een poster), terwijl blauw juist een zakelijke en kalme sfeer opwekt (bijvoorbeeld voor een informatieve folder). Groen gaat uiteraard gepaard met duurzaamheid, terwijl knalroze weer een gevoel van luxe kan uitstralen. Uiteraard bereik je dit alleen door een goede combinatie van de verschillende elementen, waaronder dus ook de typografie.
Typografie
Bij typografie draait het om de manier waarop de tekst wordt geplaatst, inclusief de grootte en het lettertype. Iets dat altijd belangrijk is bij drukwerk, is dat een tekst goed leesbaar is. Want hoe geweldig een lettertype ook is, als de boodschap onleesbaar is verdwijnt jouw flyer waarschijnlijk alsnog bij het oud papier. Gelukkig is er één gulden regel die je kan helpen bij het maken van effectief drukwerk. Kies namelijk altijd voor een basis lettertype voor grotere tekstvlakken, die je ondersteunt met een opvallender lettertype. Zo kun je bepaalde zinnen of woorden extra laten opvallen. Let daarnaast ook op de uitstraling van de fonts die je kiest, zodat deze aansluiten op de huisstijl en branding van jouw bedrijf. Iets waar Drukzo je overigens bij kan helpen!
Conversie
Zakelijk drukwerk is echter pas echt effectief, als de boodschap duidelijk wordt overgebracht. Waarbij het doel veelal het verhogen van de conversie is. Bedenk dus altijd wat je wil bereiken, waardoor het makkelijker wordt om tot een goed design te komen. Misschien wil je ontvangers van je flyer op de hoogte stellen van een kortingsactie, waarbij het doel is dat er wordt overgegaan tot een verkoop. In dit geval is het dus belangrijk dat er een call to action is, waarbij je iemand stimuleert om bijvoorbeeld je webshop te bezoeken.
Voorbeelden
Het maken van strategische keuzes is dus essentieel bij de vormgeving van promotiemateriaal, evenals bij het overbrengen van jouw boodschap. Probeer dus zo duidelijk mogelijk te zijn en voor één bepaald doel te kiezen. Hieronder een paar praktijkvoorbeelden:
- een visitekaartje met persoonlijke gegevens in een goed leesbaar lettertype, in de huisstijl en kleuren van je bedrijf om je nieuwe onderneming op de kaart te zetten
- een flyer om potentiële klanten in de omgeving op de hoogte te stellen van een specifieke aanbieding, inclusief “positieve” felle kleuren
- een folder met uitleg over de werkwijze van je onderneming, voorzien van rustige kleuren en een strakke vormgeving voor meer duidelijkheid
- een rol stickers om te plakken op verzenddozen van webshop bestellingen, voorzien van een opvallend lettertype en een grappige boodschap
- een vlag waarbij de belangrijkste tekst gedrukt is in een goed leesbare kleur en een groot formaat, zodat mensen jouw boodschap ook van een afstand kunnen lezen