Ga je een bedrijf in het binnen- of buitenland starten? Dan kan het lastig zijn om nieuwe klanten te werven. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen om klanten te vinden. Bijvoorbeeld door te adverteren op sociale media en in te zetten op zoekmachineoptimalisatie. Maar dat werkt alleen als je doelgroeponderzoek hebt gedaan en je je hebt afgevraagd of de klanten in ons land wel zitten te wachten op jouw dienst of product.
Manieren om nieuwe klanten te werven
Tegenwoordig gebruikt vrijwel ieder modern bedrijf social media marketing en zoekmachineoptimalisatie. Maar daarvoor moet je eerst weten of er markt voor jouw product of dienst is in ons land. Mocht dat niet zo zijn, dan kun je altijd onderzoeken of een verplaatsing naar een ander land, waar wel vraag naar je product of dienst is, geen beter idee is. Bovendien kun je er ook voor kiezen om met andere bedrijven in dezelfde markt een partnerschap of samenwerking aan te gaan. De beste manier om reclame te maken, is door bestaande klanten erbij te betrekken.
Zoekmachineoptimalisatie
Met veel concurrentie in de markt is het extra belangrijk om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachines. Daarvoor kun je zoekmachineoptimalisatie (SEO) inzetten. Door de website te optimaliseren met relevante zoekwoorden, technische verbeteringen door te voeren en kwalitatieve content te bieden, kunnen bedrijven hoger in de zoekresultaten verschijnen. Een goed uitgevoerde SEO-strategie vergt wel enig denkwerk, maar je bent zichtbaar zonder steeds voor advertenties te betalen. Denk bijvoorbeeld aan het inzenden van een bijdrage voor onze blog. Naast de tekst, speelt ook het aantal links van en naar andere betrouwbare websites en gebruiksvriendelijkheid een belangrijke rol. Dat is een belangrijke reden waarom bedrijven investeren in SEO.
Social media marketing

Steeds meer bedrijven gebruiken sociale media zoals Instagram, Facebook en TikTok om zichtbaar te worden bij nieuwe klanten. Ze delen regelmatig aantrekkelijke en nieuwe content. Denk bijvoorbeeld aan wat er achter de schermen bij een bedrijf gebeurt, tips over hoe een product of dienst in te zetten of verhalen van klanten. Op die manier kun je bouwen aan je merkbekendheid en betrouwbaarheid. Betaalde advertenties bieden de mogelijkheid om specifieke doelgroepen op basis van interesses, locatie en gedrag aan te spreken. Als je reageert op reacties of vragen stelt, versterk je de relatie met potentiële klanten. Een effectieve manier om je bedrijf te laten groeien.
Focus op een buitenlandse markt
Een andere manier is een markt opzoeken waar de concurrentie minder hevig is. Nederland telt meer dan 30 online gokaanbieders. Een online casino zonder cruks starten in het buitenland kan heel aantrekkelijk zijn, mede omdat er in veel andere landen minder regeldruk is. Er is gunstigere regelgeving, er zijn meer fiscale voordelen en je boort nieuwe doelgroepen aan. Je krijgt vaak te maken met lokale wetgeving en licenties van betrouwbare toezichthouders. Maar door de website te vertalen, lokale betaalmethoden aan te bieden en je marketing aan te passen aan de lokale cultuur, kun je je gokbedrijf in het buitenland tot een succes maken. Online casino’s in het buitenland maken vaak gebruik van de diensten van lokale vergelijkingssites om zo reclame te kunnen maken.
Partnerschappen en samenwerkingen
Ook andere bedrijven kunnen hun klantenbestand uitbreiden door samen te werken met andere organisaties die een vergelijkbare doelgroep hebben. Denk aan gezamenlijke promoties, een bundelaanbieding of een co-branding project. Zo bereikt elk bedrijf de klanten van de ander, zonder dat je een fortuin aan marketingbudget nodig hebt. Samenwerkingen helpen om de geloofwaardigheid te vergroten, zeker als beide merken al een goede reputatie hebben. Voor grote bedrijven zijn sponsorcontracten heel interessant om nieuwe markten te betreden. Op deze manier biedt bedrijf A het bereik en bedrijf B de expertise en innovatie.
Reclame maken via bestaande klanten
Het klinkt heel ouderwets, maar klantbeleving en mond-tot-mondreclame zijn nog steeds belangrijk. De beste manier om nieuwe klanten aan te trekken, is door reclame te maken via bestaande klanten. Zorg er dus voor dat mensen tevreden zijn met je product of dienst. Ze delen dan hun positieve ervaringen met vrienden, familie of laten een positieve online recensie achter. In principe zou je tevreden klanten dus kunnen zien als wandelende reclameborden voor jouw bedrijf. Investeer in een uitstekende klantenservice, snelle communicatie en persoonlijke aandacht. De aanbevelingen van anderen zijn voor velen veel betrouwbaarder dan advertenties. Ook aan de hand van loyaliteitsprogramma’s of referrals (doorverwijzingen van bestaande klanten aan nieuwe klanten) kun je herhaalaankopen en reclame voor je bedrijf stimuleren. Zorg ervoor dat je actief feedback vraagt en reageer daar zichtbaar op. Consumenten houden van bedrijven die luisteren naar hun klanten.